Visie op het jonge kind

Thematisch

Op de Mariaschool werken we thematisch. Het gekozen thema past bij de belevingswereld van het kind en biedt handvatten om het onderwijs vorm te geven. We ontwerpen een thema in een periode van 4 tot 8 weken. In de school gebruiken we een bronnenboek of (flexibel in te zetten) methode om ons thema te verrijken.

Hoeken

Het thema komt naar voren in de kringactiviteiten, de hoeken en de werkopdrachten. De hoeken zijn flexibel. Per thema kunnen het onderwerp en het thema van de hoeken wisselen. De hoeken die we gebruiken zijn onder meer een huishoek, bouwhoek, schrijfhoek, rekenhoek en letterhoek. De huishoek wordt ingericht vanuit het thema en heet zodoende ook niet altijd een huishoek, maar bijvoorbeeld het ziekenhuis, de bakker of de trein.

SLO doelen

Op de Mariaschool werken we doelgericht. De doelen komen vanuit het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) en geven richting aan ons onderwijs. We bieden de doelen structureel en vanuit een planning aan. We zoeken bij het doel een geschikte activiteit. Binnen de activiteiten en de thema’s is er ook ruimte voor de invloed van kinderen.

Letters

Op de Mariaschool vinden we het ook belangrijk dat we letters aanbieden. We gaan uit van 15 letters. Deze hebben we afgestemd op de letters die nodig zijn voor een goede start in groep 3. We leren ongeveer elke twee weken een letter en zorgen voor verdieping, zodat de letters beklijven.

Toetsing

Om de leerlingen goed te kunnen volgen hanteren we een systeem van observeren en toetsen. Hiervoor gebruiken we Cito kleuter in beeld. Door deze manier van volgen van kinderen geven we de leerkracht ruimte om goed te kijken naar kinderen en hun ontwikkeling. Door objectieve te toetsen krijgen kinderen een kansrijke mogelijkheid om te laten zien wat ze kunnen. Dit gebeurt spelenderwijs en in een ongedwongen setting.